hi!

saya budak baru belajar.seniors, guide me keyh? heee.nice to know you!

Thursday 26 January 2012

lemonade 3

‘ kalau ini benar namanya cinta.kenapa ia tidak bertanda?’

Alia menguis2 pen di atas planner miliknya  sambil memikirkan tentang Izham. Huu. Tak mungkin, tapi rasa ni lain. Senang hati bila tengok, bila takde tercari-cari. Ape tuh?

Ohh. Caring? Betul tak. Huu.entahla.hati batu.batu pun boleh cair kan?

Alia memandang wajah di hadapannya dalam-dalam. I.Z.H.A.M. izham. Nama, qualified.
Iz menjeling Alia yang tidak berkelip memandangnya. Aihh.senior jangan tengok macam tu.scary.

‘ehh.senior??’ tersentap Alia. Dia kembali mengalihkan perhatian pada screen telefonnya sambil2 menekan-nekan tanpa arah. Ya Allah. Apa nii!

Alia berfikir lagi. Bakal engineer. Qualified. Dia tergelak kecil.

‘senior, are u really ok? ‘ Izham memandang curiga. Tetibe gelak pulak,tadi tenung orang.
‘ohh,I’m ok’ omo. Malu berganda-ganda.

Alia menjeling lagi.umur.one year apart doesn’t matter la.
Tinggi. Lebih tinggi dari aku. qualified. Hoiitt. Alia, seriously what are you thinking bout? 
First time, hati dia tak membandingkan lelaki  dengan dia punya high school ‘crush’. Pelik.astaghfirullah.Alia,kau sedar tak kat depan tuh? lelaki ok?


‘assalamulaikum.Aisyah. dah siap solat? Sampai hati tak tunggu kita’ Alia merengek manja. Dia melihat sudah melipat sejadah.
‘waalakumussalam. Ala. Yaaa! Ingatkan you balik lambat.sebab tu orang solat dulu’ Aisyah memujuk lembut. Memaut bahu Alia.
‘yela,,orang berlari balik bilik. Tahu jela. Kan jauh asrama ni dengan library. Ambil masa buat sprint event.hihi’
‘berlari? Dengan your baju kurung? Nonsense. Dah-dah pergi solat la. Nanti pergi main badminton!’
‘ok. Mem besar!’ Alia terus bergegas ke bilik air untuk mengambil wudhu’.
Alia melipat sejadah. Dan berpusing . dia letih. Hari ini jadualnya penuh.
‘jom-jom’ Aisyah sudah bersiap. 

Matahari sudah mula turun. Cantik! Sunset memang cantik! Beauty bak kata Fend dalam novel hlovate tuh.
Sesudah solat maghrib dia berbaring di atas katil.aisyah mendekati.

‘ letih sangat ke cik alia oii. Sabar2,ada sebulan je lagi’ 

‘hihi.letih melayan karenah budak kecil tuh. Dah la datang lewat,muka seposen je’

‘maksud kau adik ika? Menti ko tuh ehh? Haha’

‘yela.budak mana lagi ! huuu.nasib baik dia tuh adik ika, kalau tak aku hempuk je’

‘hempuk je izham tu alia, aku bagi permission. ‘ entah dari mana tiba-tiba ika muncul didepan mata.

‘ ika. Kau ni, masuk senyap-senyap. Heeeee.sikit lagi nak kena heart attack! ‘

‘kau ada heart problem ke Alia? Kenape tak beritahu aku? Aisyah check cepat!’  dengan riak serius. Ika menahan ketawa. Akhirnya, pecah ketawa mereka bertiga.

‘kau ni, sama je dengan iz. ‘ Alia tersenyum.

‘mesti la. Aku kan kakak dia’ Ika tersenyum lagi.

‘atau,kau suka kat adik aku.. haha’ ika menyakat lagi.

‘ ishhh’ Alia terdiam. Suka? Tak kot.kot.

------------------------------------------------------------------------
Izham masuk ke dalam bilik dan terus mendarat diatas kati sahabatnya ,Amirul.

‘eh.aku nak tanya kau  something boleh tak?’

‘eh.sejak bila kau pandai meminta ni? Biasa main redah je’

‘yela2. Eh. Ok.kalau kak Ika aku suka orang yang lebih muda.pelik tak?’

‘eh.bukan tunang dia tu sama umur eh? Dia suka kat orang lain .naya ni’ Amirul gelisah
‘eh.aku buat perumpaan jela. I’m just asking.cepat la’

‘ohh. Terkejut aku. Orang sekarang tak fikir dah pasal umur-umur ni. Yang penting suka. Tapi yang paling penting.agama’ Amirul tersengih

‘ye ustaz. Betul tu,saya sangat setuju.’ Izham masih berfikir.

No comments: